پزشكي پزشكي .

پزشكي

مراقبت هاي دوران بارداري

دوران بارداري براي بسياري از زنان با درد ، بي خوابي ، تغييرات هورموني و تغييرات خلقي همراه مي باشد. اما با وجود اين مادرات بيشتر از آن كه نگران خود باشند بيشتر نگران جنين خود هستند.

زنان باردار با آگاهي از شرايط خود و كسب اطلاعات مي توانند دوران بارداري را مديريت كنند تا شرايط خوبي را در طول اين دوره داشته باشند.

 

دوران بارداري :

 
دوران بارداري منحصر به فردترين دوره اي است كه يك زن تجربه مي كند. در اين دوره تغييرات جسماني و رواني زيادي براي زن پيش مي آيد. مادرها نياز به پشتيباني عاطفي و رواني بيشتري خواهند بود.

در اين دوران مادر ارتباط بيشتري با جنين خود دارد به صورتي كه از اواسط بارداري نوزادش را حس كرده و با او صحبت مي كند حتي گاهي ممكن است مادر دچار افسردگي هاي بارداري شود و يا علائمي از قبيل استفراغ ، حالت تهوع و ... را داشته باشد پس اين دوران بسيار مهم است و به مراقبت هاي ويژه اي نيز احتياج دارد.

مراقبت هاي بارداري به ويزيت يا چكاب هاي مخصوص در دوران بارداري گفته مي شود . اين مراقبت ها به سالم نگه داشتن مادر و كودكي كه در شكم داريد كمك مي كند.

 
مراقبت هاي دوران بارداري :


مراقبت هاي قبل و حين بارداري به مراقبت هايي هستند كه شما در طول دوران بارداري آن را دريافت مي كنيد.

در صورتي كه مي دانيد باردار هستيد و يا احتمال باردار بودن را مي دهيد از پزشك برنامه منظمي براي مراقبت هاي بارداري تهيه كنيد تا پزشك معالج شما برنامه هاي منظمي براي چكاب در طول دوره بارداري براي شما برنامه ريزي كند تا به سلامت جنين خود كمك شاياني كنيد.

چرا مراقبت هاي بارداري مهم مي باشند؟

مراقبت هاي بارداري بخش مهمي هستند كه به سالم ماندن جنين شما كمك ميكند و باعث مي شود شما در طول 9 ماه بارداري احساس بهتري داشته باشيد.

در كل در اين دوره پزشك متخصص شما رشد جنين را پيگيري مي كند و آزمايشات معمولي را براي شما تجويز مي كند كه بايد حتما آنها را انجام دهيد.

زيرا هدف از اين آزمايشات يافتن و جلوگيري از مشكلات احتمالي در ارتباط با هم مادر و هم جنين مي باشد تا پزشك بتواند در صورت هرگونه مشكل سريعا اقدامات لازم را انجام دهد.

هدف از مراقبت هاي بارداري :

  • تعيين وضعيت سلامن مادر و جنين
  • تعيين سن حاملگي يا سن تقريبي جنين
  • شروع طرحي براي ادامه مراقبت هاي دوران بارداري

مراقبت هاي اين دوران را از همان روزهاي اول بارداري شروع كنيد:

حتما چند روز بعد از عدم وقوع قاعدگي يك عادت ماهيانه ، خصوصا در خانم هايي كه دچار بيماري هاي مزمن هستند بايد وجود حاملگي را اثبات كرد و مراقبت ها آغاز گردد و براي خانم هاي سالم و بدون مشكل قبلي نبايد از فقدان دومين قاعدگي تجاوز كند.

در ابتدا بايد خانم هايي كه مشكوك به بارداري هستند را نزد پزشك برد تا حاملگي انها مشخص شود و سپس مراقبت هاي دوران بارداري توسط مراكز ارائه مراقبت بارداري انجام شود.

 

علائمي كه در صورت بروز هر يك از آنها بايد سريعا به پزشك مراجعه شود :

  • هرگونه خونريزي رحمي
  • تورم صورت و انگشتان ، تغيير وزن ناگهاني
  • سردرد شديد و مداوم
  • تاري ديد و درد شكم
  • استفراغ مداوم و شديد
  • تب و لرز و دفع ادرار دردناك
  • تغييرات قابل ملاحظه در تعداد يا شدت حركات جنين

بايد ها و نبايد هاي دوران بارداري :
- مراقبت هاي دوران بارداري را به موقع و منظم دريافت كنيد. اين كه چندمين بارداري شماست بسيار حائز اهميت است.

-دكتر در هر ويزيت از سلامت شما و جنين اطمينان حاصل مي كند و اينكه اگر مشكلي داشته باشد عملكرد به موقع شما مي تواند به شما كمك كند.

- مصرف ويتامين ها و مكمل ها در دوران بارداري بسيار اهميت دارد شما حتما ميزان حداقل 400 ميكروگرم فوليك اسيد را روزانه مصرف كنيد زيرا فوليك اسيد مهم ترين مكمل در اوايل دوران بارداري است و بايد مصرف آن از 3 ماه قبل از بارداري تا پايان هفته 12 ادامه يابد.

- قبل از مصرف هر داروي جديدي با پزشك خود مشورت كنيد زيرا مصرف برخي از داروها در دوران بارداري خطرناك هستند و مي توانند عوارضي را روي جنين به وجود آورند.

- از مواجه با اشعه ايكس اجتناب كنيد. اگر شما در محل انجام تست هاي تشخيصي كار مي كنيد بايد به پزشك محل كار خود اطلاع دهيد كه باردار هستيد و مراقبت هاي بيشتري را دريافت كنيد.

- در دوران بارداري واكسن آنفولانزا را بزنيد. زيرا خانم هاي باردار مي توانند به اين بيماري مبتلا شوند و در برخي موارد حتي در بيمارستان بستري شوند.

ويزيت هاي بارداري را هر چند وقت يكبار انجام دهيد؟

  • تعداد ويزيت ها بستگي به مدت بارداري شما و ميزان ريسك حاملگي تان دارد. به طور معمول زمان بندي براي زنان سالم حدود 18 تا 35 به شرح زير مي باشد:
  • در سي و دو هفته اول باردراي هر 4 تا 6 هفته يكبار
  • در هفته هاي سي و دوم تا سيو هفتم بارداري هر 2 تا 3 هفته يكبار
  • از هفته سي و هفتم بارداري تا زايمان هر هفته


غذاهاي مضر در دوران بارداري كه بايد از خوردن آنها اجتناب كنيد :

در دوران بارداري مواظب باشيد تا خودتان و جنينتان را از بيماري هايي كه به واسطه غذا منتقل مي شود محافظت كنيد كه از جمله اين بيماري مي توان به توكسوپلاسموزيس و ليستريا اشاره كرد.

قبل از مصرف حتما ميوه و سبزيجات را با دقت بشوييد. از مصرف ماهي و يا گوشت نيم پز خودداري كنيد. در طبخ غذا بهداشت را رعايت كنيد و از مصرف غذاهاي داراي مواد نگهدارنده خودداري كنيد.

در دوران بارداري از ماهي هايي با درصد جيوه بالا مانند اره ماهي ، شاه ماهي و كوسه ماهي استفاده نكنيد.

مقدار مجاز مصرف جگر به دليل ميزان بالاي ويتامين آ ، حداكثر 2 سيخ در هفته است.

نكات مهم در مراقبت هاي دوران بارداري :

  •  سعي كنيد اضافه وزن مناسبي را در دوران بارداري داشته باشيد.
  •  در اين دوران از مصرف سيگار ، الكل و مواد مخدر اجتناب كنيد زيرا مي تواند خطرات مضر از جمله مرگ جنين را به دنبال داشته باشد.
  •  از حمام آب داغ و سونا در اين دوران اجتناب كنيد.
  •  به كلاس هاي اموزشي مربوط به دوران بارداري برويد.
  • در اين دوران از تركيباتي مانند حشره كش ها ، حلال ها ، سرب و جيوه و رنگ ها دور بمانيد.
  •  اگر در خانه خود گربه خانگي داريد در مورد توكسوپلاسموز با پزشك خود مشورت كنيد. زيرا اگر اين عفونت درمان نشود باعث بروز نقص در فرزندتان مي شود.
  • از قرار گرفتن در معرض دود سيگار بپرهيزيد.
  •  براي جلوگيري از بيمار شدن مرتب دست هاي خود را بشوييد.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۲۸:۵۴ توسط:مريم فرضي زاده موضوع: