پزشكي پزشكي .

پزشكي

توصيه هاي عمومي براي سلامت پوست

براي سلامت پوست چه كارهايي بايد انجام داد ؟ بدون شك اختصاص دادن زمان كافي در طول شبانه روز به مراقبت و سلامتي پوست و استفاده از كرم هاي مناسب مي تواند به حفظ سلامت و شادابي پوست كمك نمايد. با اين حال براي كساني كه وقت و سرمايه كافي براي اين نوع از مراقبت ها ندارند و يا معتقد به استفاده از كرم هاي مخصوص پوستي نمي باشند، توصيه هاي پوستي مفيدي وجود دارند كه مي توانند روند طبيعي پير شدن پوست را كندتر كرده و از مشكلات مختلف پوستي جلوگيري نمايند. در اين مقاله از دانستني هاي پزشكي مجله سيب، به برخي از اين توصيه هاي پوستي اشاره مي كنيم و به شما خواهيم گفت كه براي سلامت پوست چه كنيم ؟

 


 
براي سلامت پوست چه كنيم

 
حال سوال اينجاست كه براي سلامت پوست چه بايد كرد؟ سلامت پوست در پاييز از اهميت بيشتري برخوردار است؛ زيرا خشك شدن پوست با ترك و پوسته پوسته شدن همراه خواهد شد.

شوينده متناسب با نوع پوست خود استفاده كنيد


بر روي پوست هاي چرب يا مستعد آكنه، ژل ساليسيليك يا شستشوي بنزوئيل پراكسيد عملكرد خوبي دارد. براي پوست خشك از پاك كننده گليكوليك مرطوب كننده يا شيري استفاده كنيد. براي پوست هايي با لكه هاي قهوه اي يا ملاسما، از شوينده هاي روشن كننده مانند پاك كننده آلفا هيدروكسي اسيد استفاده كنيد.

از محصولات زياد استفاده نكنيد


روي هم قرار گرفتن چند لايه محصول بر روي پوست به طور همزمان، يك عمل كاملا اشتباه است. اين كار مي‌تواند باعث ايجاد لايه اي ضخيم بر روي پوست شود، كه در نتيجه اين امر مسبب آسيب بيشتر و مسدود شدن منافذ مي‌شود.

صورت خود را هم در روز و هم در شب رطوبت رساني كنيد


بهترين زمان براي رطوبت رساني به پوست، درست بعد از بيرون آمدن از حمام و قبل از خواب است. از استفاده از لوسيون هايي با رايحه هاي قوي اجتناب كنيد و مطمئن شويد كه از مرطوب كننده اي استفاده مي‌كنيد كه براي استفاده روزانه به اندازه كافي ملايم است و هيچ تحريكي ايجاد نمي‌كند.


صورت خود را لمس نكنيد


عدم لمس مداوم صورت بسيار مهم است. اين كار نه تنها باكتري ها را گسترش داده و باعث ايجاد جوش مي‌شود، بلكه مي‌تواند منجر به ايجاد زخم، افزايش چين و چروك و حتي ابتلا به آنفولانزا يا ويروس هاي ديگر شود.

هيدراته كردن پوست يكي از مهم‌ترين نكات لازم براي سلامت پوست در پاييز


تمام متخصصان پوست بر اهميت هيدراتاسيون تأكيد دارند. كمبود آب به معناي درخشندگي كمتر و افتادگي بيشتر پوست است. متخصصان پيشنهاد مي‌كنند كه محصولاتي(پاك كننده، مرطوب كننده و ضد پيري) را انتخاب كنيد كه داراي فرمول هاي آبرسان هستند. همچنين در كنار آن روزانه حدود هشت ليوان آب بنوشيد.

از قرار گرفتن در معرض حرارت مستقيم خودداري كنيد


منظور ما تنها آفتاب نيست! نزديك شدن بيش از حد به بخاري ها و شومينه ها نيز مي‌تواند پوست شما را خراب كند. اين امر باعث التهاب و از بين رفتن كلاژن مي‌شود. بنابراين دفعه بعد كه مشغول كبابي كردن ماهي هاي خود بر روي آتش هستيد، يك قدم به عقب برداريد.

چند بار در هفته لايه برداري كنيد


لايه‌بردارهاي شيميايي حاوي AHA و اسيد ساليسيليك نيز راهي عالي براي پاك‌سازي عميق منافذ پوست هستند. مي‌توانيد از اسكراب‌هاي خانگي نيز استفاده كنيد. براي تهيه اسكراب خانگي، كافي است شكر و عسل را با يكديگر مخلوط كنيد. اگر پوستتان حساس است، مي‌توانيد از بلغور جو دوسر مخلوط با عسل و شير استفاده كنيد.


برس هاي آرايش خود را هميشه تميز كنيد


براي مقابله با عفونت و مسدود شدن منافذ، هفته اي يكبار برس هاي كانسيلر و كرم پودر خود را بشوييد. شست و شوي برس هاي دور چشم ماهي دو مرتبه و شست و شوي برس هاي ديگر به صورت ماهانه توصيه مي‌شود.

نحوه انجام اين كار: يك قطره شامپوي معمولي را در كف دست خود بريزيد. موهاي برس را با آب ولرم خيس كنيد. سپس موها را در كف دست خود ماساژ دهيد تا شامپو در كل برس پخش شود. تا حد امكان از خيس شدن قسمت فلزي قلم مو/يا پايه موهاي برس خودداري كنيد، زيرا چسب موجود در آن قسمت نرم شده و موها جدا مي‌شوند. سپس برس را بشوييد و آب آن را با يك حوله بگيريد. پس از آن برس ها را در مكاني قرار دهيد تا خشك شوند.

از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت كنيد


شايد مهم ترين عامل پير شدن پوست، اشعه ماوراء بنفش (UV) موجود در نور آفتاب باشد. اين اشعه مي تواند باعث تخريب لايه كلاژن پوست، ايجاد چين و چروك، ايجاد لك هاي قهوه اي رنگ پوستي و البته سرطان پوست گردد. براي اين منظور بايد با كرم و لوسيون ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ و يا بيشتر، نقاطي از پوست مانند صورت، گردن و دست ها را كه معمولا در معرض نور آفتاب هستند، محافظت كرد.

قدرت محافظتي ضد آفتاب ها معمولا پس از سه تا چهار ساعت كاهش مي يابد. پس اگر مثلا صبح زود ضدآفتاب را به كار برده ايد و از منزل خارج شده ايد، اگر در هنگام ظهر در معرض نور آفتاب قرار مي گيريد، بايد ضدآفتاب را دوباره به كار ببريد. توجه داشته باشيد كه قوي ترين زمان تابش نور آفتاب در طول روز بين ساعت ده صبح تا چهار بعدازظهر است. از اين رو تجديد ضدآفتاب در هنگام ظهر اهميت دوچندان پيدا مي كند.

پس در اين مواقع براي سلامت پوست چه كارهايي بايد انجام داد ؟ در اين ساعت ها توصيه مي شود كه از پياده روي به خصوص با لباس آستين كوتاه و شلوارك اجتناب كنيد و در صورت نياز از كلاه و لباسهايي با ميزان پوشش مناسب استفاده نماييد. اشعه ماوراء بنفش همچنين از صفحه مانيتورها نيز منتشر مي شود، به خصوص اگر از استانداردهاي لازم برخوردار نباشند.

پس بهتر است مطمئن شويد كه مانيتور شما كمترين ميزان اشعه را منتشر مي كند و در غير اين صورت از محافظ هاي جداگانه كه در مقابل صفحه قرار داده مي شوند، استفاده نماييد.

 

سيگار نكشيد


سيگار كشيدن باعث پير شدن پوست، از دست رفتن شادابي آن و افزايش چين و چروك مي گردد. سيگار كشيدن باعث تنگ شدن عروق بسيار ريز تغذيه كننده پوست گرديده و باعث كاهش خونرساني به پوست مي گردد. در نتيجه اكسيژن و مواد لازم براي تغذيه و بازسازي پوست كمتر به آن مي رسند.

 از سوي ديگر سيگار كشيدن باعث تخريب پروتئين هاي كلاژن و الاستين پوست مي شود كه مانند يك داربست قوام و خاصيت ارتجاعي پوست را حفظ مي نمايند. تخريب اين لايه از پوست باعث افتادگي و افزايش چين و چروك مي گردد. علاوه بر همه اين موارد، سيگار كشيدن مي تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و لبها را نيز افزايش دهد.


با پوست خود با ملايمت رفتار كنيد


براي شستشوي روزانه پوست از آب بسيار داغ استفاده نكنيد. حمام كردن طولاني، استفاده از آب بسيار داغ و استفاده از صابون ها و شوينده هاي بسيار قوي باعث برداشته شدن چربي طبيعي پوست و خشكي پوست مي گردند. از آب گرم و شوينده هاي ملايم براي شستشوي پوست استفاده نماييد.

 اگر پوست شما خشك است، از يك مرطوب كننده مناسب استفاده كنيد. براي صبح و پيش از خروج از خانه از يك مرطوب كننده داراي ضدآفتاب استفاده نماييد. صورت و بدن خود را پس از شستشو و استحمام بيش از حد خشك نكنيد. اجازه دهيد كمي رطوبت روي پوست باقي بماند. حوله براي خشك كردن پوست مناسب تر از دستمال مي باشد.

 افراد مسن اگر نياز به استحمام روزانه دارند، نبايد هر روز بدن خود را ليف بزنند، زيرا چربي پوست آنها بسيار كمتر از زمان جواني است و اين امر باعث خشكي و به خطر افتادن سلامت پوست و گاهي ايجاد حالت اگزما مي گردد؛ در اين مواقع براي سلامت پوست چه بايد كرد ؟ افراد مسن با پوست خشك مي توانند تنها مناطقي را كه عرق مي كنند براي پرهيز از بوي بد با مواد شوينده شستشو بدهند و باقي بدن را تنها با آب بشويند. آقايان براي اصلاح صورت ترجيحا از ژل هاي مخصوص پيش از تراشيدن استفاده كنند و موها را در مسير رويش آنها (و نه در خلاف جهت) بتراشند.

تغذيه سالم را رعايت كنيد


رژيم هاي غني از سبزيجات، ميوه ها و روغن هاي مفيد (مانند روغن زيتون و روغن امگاي موجود در ماهي) داراي ويتامين ها و مواد آنتي اكسيدان هستند كه مي توانند اثر مواد مضر شيميايي موسوم به راديكال هاي آزاد را خنثي كنند و روند طبيعي پير شدن پوست را كندتر نمايند. با رعايت اين رژيم و نوشيدن آب بيشتر مي توانيد پوستي شاداب تر داشته و نيز خطر ابتلا به سرطان پوست را كاهش دهيد.


ويتامين ها بر روي پوست شما تاثير مي‌گذارند


رعايت رژيم غذايي متعادل مهم است، اما راه هاي ديگري نيز براي ويتامين رساني به پوست وجود دارد. استفاده از آنتي اكسيدان هاي موضعي، كه سرم ها و كرم هايي هستند كه حاوي مواد مغذي پوست مي‌باشند(مثلا سرم ويتامين C) نيز مفيد مي‌باشد. بهترين زمان استفاده از آن ها بلافاصله پس از تميز كردن پوست است، تا پوست بتواند آن ها را به خوبي جذب كند.

سبزيجات بخوريد


اگرچه خوردن قهوه بعد از بيدار شدن از خواب دلپذير است، اما انتخاب نوشيدني هاي مناسب مي‌تواند بازي را تغيير دهد. هر روز مقداري كلروفيل بنوشيد تا پوست شما روشن، اكسيژنه و هيدراته بماند. همچنين نوشيدن كلروفيل با تحريك سيستم لنفاوي به رفع پف صورت نيز كمك مي‌كند.

اگر علاقه اي به نوشيدن آن نداريد، مي‌توانيد مكمل هاي كلروفيل را در بسياري از داروخانه ها و فروشگاه هاي مواد غذايي سالم پيدا كنيد. همچنين نوشيدن آبميوه هاي سبز حاوي سبزيجات فراوان نيز به شدت توصيه مي‌شود. اين كار پوست شما را در عرض چند روز متحول كرده و به اكسيژن رساني به پوست كمك مي‌كند.

خواب كافي داشته باشيد، ورزش كنيد و استرس را كنترل نماييد


كم خوابي يكي از عوامل مهم تخريب پوست چه به صورت كوتاه مدت و چه دراز مدت مي باشد. خواب كافي و ورزش، راز شادابي پوست برخي از افراد مسن است. ورزش باعث افزايش خونرساني به پوست، تعريق پوست و خروج مواد مضر از آن و شادابي پوست مي گردد. استرس زياد باعث ايجاد راديكال هاي آزاد، مرگ سلولي و پيري پوست مي گردد. با هر راه ممكن استرس خود را مديريت كرده و باعث سلامت پوست خود شويد، ورزش همچنين مي تواند به كاهش استرس كمك نمايد.


با مواد آرايشي نخوابيد و ورزش نكنيد


پوست در هنگام شب نياز به تنفس دارد و مواد آرايشي جلوي اين امر را مي گيرند. از يك آرايش پاك كن ملايم براي برداشتن آرايش استفاده كنيد و سپس پوست را با آب ولرم بشوييد. آرايش خود را قبل از ورزش كردن نيز پاك كنيد، چون مواد آرايشي جلوي تنفس طبيعي پوست در هنگام ورزش و خروج مواد مضر را از پوست مي گيرند و در افراد مستعد ممكن است سبب بروز جوش و آكنه گردند. هفته اي يك بار در حمام از مواد ساينده پوست موسوم به اسكراب (Scrub) استفاده نماييد.

روال مراقبت از پوست خود را ساده كنيد


امتحان كردن محصولات و مواد آرايشي مختلف جالب است، و گاهي اوقات آن ها به خوبي كار مي‌كنند، اما معمولاً به همان سرعتي كه به قفسه آرايشي راه پيدا مي‌كنند، از آن خارج مي‌شوند. تنها يك پاك كننده و مرطوب كننده متناسب با پوست خود انتخاب كرده و آن را در برنامه روتين خود نگه داريد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۳۶:۳۶ توسط:مريم فرضي زاده موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :