پزشكي پزشكي .

پزشكي

هميوپاتي

هميوپاتي

از روش درماني هميوپاتي چه ميدانيم ؟ پزشكي هوميوپاتي روش درماني ويژه‌اي است كه باتحريك دقيق سيستم ايمني وحياتي بيمار با داروهاي ويژه، فرد را به سمت بهبودي سوق مي‌دهد. بر پايه اصول نخستين هوميوپاتي هر ماده‌اي كه دربدن تندرست يكسري نشانه‌هاي بيماري ايجاد كند درصورت تجويز به فرد بيمار باهمان علايم بيماري وي را درمان خواهدكرد، البته به شرط آنكه نشانه‌هاي موجود در بيمار و نشانه‌هايي كه آن ماده دارويي مي‌تواند ايجاد كند، تا حد ممكن همانند باشد. خصوصيات روحي و عصبي جايگاه ويژه‌اي در درمان هوميوپاتي دارد. اگرچه بيمار تنها براي يك درد جسمي به پزشك هوميوپات مراجعه كرده‌است، ولي بايد واقعيت‌هاي روحي، عاطفي و عصبي خود را با پزشك درميان بگذارد. هر بيماري كه نيروي حياتي وي از ميان نرفته باشد مي‌تواند از هوميوپاتي انتظار بهبود داشته باشد. با نگرش به اينكه هوميوپاتي با تحريك سيستم ايمني بدن عمل مي‌كند، چنانچه اين سيستم و ساختار بدن دچار نابودي برگشت ناپذير شود اميد به بهبود كاهش مي‌يابد. هوميوپاتي يعني همانند بيماري و به تعبيري ديگر درمان با همانند، يا درمان بدست عامل همانند بيماري است. مهم‌ترين ويژگي اين روش درماني نگرش كلي به انسان‌ها از ديد جسمي، رواني و احساسي است. در اين درمان از داروهايي بهره گيري مي‌شود كه علايم بيماري را پوشش دهد تا با تحريك پسنديده سيستم ايمني و حياتي بيمار و هوشيار كردن سيستم دفاعي بدن، بيماري را درمان كند.Cool


تاريخچه
اين روش درماني به شيوه علمي ‪ ۲۰۰‬سال پيش بدست پزشك آلماني به نام ساموئل هانه‌من ابداع شد. هوميوپاتي، انرژي درماني، حجامت و روش‌هاي ديگر خونگيري «طبيعت درماني» يا «‪ «Naturo Pathy‬ناميده مي‌شوند.


هميوپاتي چگونه ابداع شد؟
هانمن كه خانوادهٔ خود را در اثر طبابت هاي نادرست آن زمان از دست داده بود، تصميم به ترك طبابت مي گيرد و به ترجمهٔ كتب پزشكي آن دوره مي پردازد. هنگامي كه مشغول ترجمهٔ كتابي بود، به اين جمله بر خورد : "گياه گنه گنه بيماري مالاريا را درمان مي كند."
او كه پزشك ماهري بود، از اين جمله متعجب مي‌شود و مقداري از اين گياه را تهيه و در هنگام كار از آن مصرف مي كند.
بعد از مدتي مشاهده مي كند كه علائم بيماري مالاريا در او ظاهر مي‌شود. و با تجربهٔ اين حالت بر افراد ديگر، اولين قانون خود را مي نويسد : "مشابه، مشابه را درمان مي كند."
قانون اول هميوپاتي "مشابه، مشابه را درمان مي كند."Embarassed
اين جمله بدين معني ست كه هر ماده كه در يك فرد سالم، ايجاد بيماري مي كند، اين ماده مي تواند افرادي را كه اين بيماري را دارند، درمان كند.


تاييد هوميوپاتي
روش درماني هوميوپاتي ازسوي سازمان بهداشت جهاني پذيرفته شده و هم‌اكنون كاربرد هومپوپاتي درشبكه بهداشتي و درماني كشورهاي گوناگون و در كشور ما بدست وزارت بهداشت و درمان پذيرفته شده وامكان پزشكي براي پزشكان آموزش ديده نيز مجاز دانسته شده‌است. سازمان غذا و داروي آمريكا ‪ FDA‬ كليه داروهاي هوميوپاتي را به‌رسميت شناخته و هم اكنون اين روش درماني در كشورهاي انگلستان، آلمان، فرانسه، هلند، سوئد، كانادا، آمريكا، هندوستان، پاكستان و برزيل خدمات درماني به بيماران ارايه مي‌دهد.


طبيعت و هوميوپاتي
طبيعت و گياهان در تهيه داروهاي هوميوپاتي نقش مهمي دارند زيرا گياهان با هر ويژگي و خصوصيات به نام ماده اصلي داروهاي هوميوپاتي، همان همان ويژگيهاي جسمي – رواني – ذهني خود را نگهداري مي‌كنند. يعني اگر گياهاي تنهايي را مي‌پسندد و از رشد با گياهان ديگر در كنار خود بيزار است و در حين تماس با شي بيگانه فشرده مي‌گردد و ديگر...؛ از همگي اين رفتارها در حلالهاي داروهاي هوميوپايت نشان و رد پايي بر جا مي‌ماند. براي نمونه به موارد زير توجه كنيد. بكارگيري گياه كاج به چرايي دارا بودن دانه‌هاي برجسته و توپر براي درمان خالهاي گوشتي. چون اين گياه سبز است، براي درمان ناراحتيهاي كيسه صفرا كه رنگي سبز به پوست مي‌دهد، بكار مي‌رود. به چرايي داشتن ماده زرين كه به گونه عرق از بدن گياه بيرون مي‌شود و بوي ويژه‌اي دارد براي درمان بيماراني با افزايش تعرق بهره گيري مي‌گردد
بهرگيري از گل آفتابگردان (قسمت مياني) به چرايي همانندي آن به ناحيه چشم در درمان بيماريهاي مربوط به بينايي و يا به انگيزه گلهاي زرد آن در درمان بيماري زردي يا يرقان كاربرد دارد. چون درون گردو همانند مغز انسان برجستگيها و فرو رفتگيهاي فراوان دارد از آن به نام داروي تقويت كننده نيروهاي دماغي بهره گيري مي‌گردد. در تهيه اين داروها حتي سم مار كبرا، زنبور و يا ميكربهاي كشته شده كه به گونه طبيعي در روده انسان مي‌باشند كاربرد دارند . در 80 سال گذشته پژوهشگران آلماني با انجام تحقيقت گسترده 12 نوع نمك معدني موجود در نسوج بدن را شناسايي كردند و مدعي شدند كه همگي بيماريها با اين 12 نوع نمك معدني قابل مداوا مي‌باشند.Tongue out

تجهيزات هميوپاتي


داروهاي هوميوپاتي
اين داروها منشا طبيعي دارد كه بيش از ‪ ۷۰‬درصد گياهان، ‪ ۲۰‬درصد عناصر كانيها و مواد طبيعي تهيه مي‌شوند. هوميوپاتها با نگرش به ويژگيهاي گياهان بر روي بدن از آنها در تهيه دارو بهره مي‌برند. براي اينكه مفهوم اين عبارت كاملاً درك شود بايد مثالي را در نظر بگيريم در حين پوست كندن پياز يا خرد كردن آن چشمان اشك آلود و قرمز گشته و به خارش و سوزش مي‌افتد و گاهي نيز با آبريزش بيني همراه است. اگر توجه كرده باشيد همه اين علايم مربوط به سرماخوردگي مي‌باشند داروسازان هوميوپات از اين همانندي بهره مي‌گيرند و داروئي جهت بهبود سرماخوردگي از همان پياز تهيه مي‌كنند نام اين دارو Alium Sepia مي‌باشد كه براي سرما خوردگيهايي از نوع خارش چشم، گلو و آبريزش بيني و چشم، حساسيت و قرمزي چشم همراه با عطسه مي‌باشد. به روش، بكارگيري قانون همانندي ها گفته مي‌شود. يكي ديگر از داروهاي سرشناس هوميوپاتي داروي Ipecacuanha است ( آي په كاكوانا) كه به گونه اختصاري IP هم نوشته مي‌شود. اين دارو در پزشكي رايج هم بهره گيري مي‌شود، منتها به نام قي‌آور. بنابراين بر پايه فلسفه پزشكي هوميوپاتي كه مي‌گويد هر بيماري‌اي با داروي همانند آن درمان مي‌شود، چون اين دارو در كسان تندرست ايجاد تهوع مي‌كند، بي گمان زماني كه شخصي دچار تهوع باشد، به انگيزه مشابهت با بيماري، مايه درمان آن خواهد شد! منشا اين دارو، گياه Cephaelis ipecacuanha است. كسانيكه نيازمند اين دارو هستند، كم وبيش در همه شرايط دچار تهوع هستند. فردي را تصور كنيد كه دچار تهوع هميشگي است و در هيچ وضعيتي از آن رهايي ندارد. سردردش همراه تهوع است، دشواريهاي گوارشي همراه تهوع .... بيشتر چند نشانه ويژگي ديگر هم به تشخيص درست اين دارو كمك مي‌كنند. براي نمونه زبان بيمار تميز و بدون بار است و بيشتر تشنه هم نيست. تصور كنيد كه تجويز دوز مناسبي از اين دارو، به‌سرعت و آساني شخص را از اين مصيبت رها مي‌كند و بيمار به جان هوميوپاتي نيايش خواهد كرد!
Ip همچنين داروي مناسبي براي دشواريهاي تنفسي، خونريزي‌هاي احشاي دروني و گونه‌هاي دشواريهاي گوارشي است. لازم به روشنگري نيست كه به هيچگونه سرخود دارو مصرف نكنيد و حتما با يك هوميوپات زبردست رايزني نماييد.


نحوهٔ تهيهٔ داروهاي هميوپاتي
مادهٔ مورد نظر را درون الكل 60% مي ريزند و در طي دو هفته آن را از صافي عبور مي دهند. به مادهٔ بدست آمده، محلول مادر مي گويند. براي كم كردن و در واقع از بين بردن مواد سمي آن، از محلول مادر يك قطره (cc 1) برداشته و در 99 قطره (99 cc) آب مي ريزيم. با اين كار، محلول 0.01 بدست مي آيد. دوباره يك سي سي از اين محلول را در 99 سي سي آب مي ريزيم و اين بار محلول 0.0001 بدست مي آيد. اگر به رقيق كردن محلول تا 12 بار ادامه دهيم، محلول 10 به توان منفي 24 به دست مي آيد كه از عدد آوگادرو كوچك‌تر مي‌شود. كه اين بدين معني ست كه حتي يك مول از اين ماده در محلول وجود ندارد.
اين عمل را تا 100 و يا 1000 بار تكرار مي‌كنند و جالب اينجاست كه هر جه محلول رقيق تر مي‌شود، خاصيت دارويي آن قوي تر مي‌شود.


فهرست برخي از نمكهاي معدني و كاربرد آنهادر هوميوپاتي
پتاسيم فسفات: كمبود آن در بدن سبب سردردهاي عصبي يا افسردگي و بي خوابي مي‌گردد
منيزيم قسفات: در درمان سردرد ها، نوريتها و سياتيكها كارساز مي‌باشدWink
سديم كلريد: همان نمك خوراكي مي‌باشد كه به شيوه هوميوپاتي تهيه مي‌گردد و وظيفه آن بدن را بر دوش دارد چنانچه آب نسوج مغز كاهش يا افزايش يابد اختلالاتي چون نااميدي، استرس، افسردگي، سردرد، خواب بسيار، و نبود خودباوري پديد مي‌آيد


كلسيم فلوئورات / كلسيم فسفات / كلسيم سولفات / آهن فسفات / پتاسيم كلرات / پتاسيم سولفات / سديم فسفات / سديم سولفات / سيليكون
پژوهشگران اين دوازده نمك را از سوزاندن پيكر انساني بدست آورده‌اند و چنين معتقد هستند كه همگي بدن از اين نمكها حاصل آمده است. هوميوپاتي داراي 3000 نوع دارو است در حالي كه پزشكي نوين حدوا 800 نوه دارو دارد در پزشكي هوميوپاتي 60 درصد از داروها سرآغاز گياهي و 40 درصد آنها سرآغاز شيميايي و حيواني دارند.

تجهيزات هميوپاتي


رژيم غذايي در حين درمان
درمانگران هوميوپاتي پس از آنكه دارويي پسنديده را تشخيص دادند از بيمار مي‌خواهند كه پس از تجويز داروها از رژيم غدايي ويژه‌اي در حين درمان بهره گيري كند دكتر هانمان برخي از غذاها و نوشيدنيها را بازداشته در حين درمان را چنين فهرست بندي كرده است: از قهوه، چاي گياهي، مشروبات الكلي و مايعات عطرآگين دوري گردد گلهاي خوشبو در پيرامون خانه فرد تحت درمان با داروها مجاورت پيدا نكند داروهاي شوينده خوشبو دندان بهره گيري نشود اغذيه‌هايي با ادويه‌هاي بسيار خوشبو و گياهان دارويي خام مصرف نشود از مصرف مارچوبه، كرفس، پياز، سير، پنير كهنه و گوشتها پرهيز گردد از قند و شكر سفيد بهره گيري نگردد از اتاقهاي گرم و لباسهاي پشمي و زندگي در پيرامون بسته دوري شود از كاربرد هر گونه دخانيات و مواد مخدر خودداري شود از مصرف داروهاي آنتي هيستامين، داروهاي كورتن دار و پمادهايي مانند ويكس پرهيز گردد براي دستيابي به سلامتي كامل در درمان هوميوپاتي پنچ مرحله فوق در نظر گرفته شده است. ساموئل هانمان شروط رسيدن به درماني موفق را سه اصل بنيادي زير مي‌داند سرعت در درمان - آرامش رواني - دوام و ادامهSmile


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۳:۱۴ توسط:مريم فرضي زاده موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :