پزشكي پزشكي .

پزشكي

افزايش انرژي بدن

انرژي بدن

افزايش انرژي بدن در مواقعي كه فرد از رژيم‌هاي لاغري استفاده مي‌كند يا در طول روز كه فعاليت‌هاي بدني زيادي دارد و هنوز قادر به استراحت كردن نيست، توسط مصرف مواد غذايي خاصي انجام مي‌شود و فرد مي‌تواند براي افزايش سريع انرژي از آن‌ها استفاده كند. در اين مطلب از غفاري دايت مي‌خواهيم شما را با چند خوراكي براي افزايش انرژي مغز و چند راهكار افزايش انرژي بدن در طب سنتي آشنا كنيم؛ پس تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد. Smile

 

 متداول‌ترين راه‌هاي رفع خستگي

مصرف مواد غذايي مانند نوشيدني‌هاي انرژي زا و برخي از خوراكي‌ها نظير قندها و كربوهيدرات‌ها، سطح انرژي را به‌سرعت در فرد افزايش مي‌دهند؛ اما مدت زمان اثر آن‌ها بسيار كوتاه است. نوشيدن كافئين يا خوردن ساير مواد غذايي مي‌تواند براي انسان انرژي زا باشد.

دانشمندان ثابت كرده‌اند كه به جز نوشيدني‌هايي مانند قهوه و مواد داراي كافئين، استفاده از ويتامين‌ها و مواد غذايي داراي فيبر نيز مي‌تواند سطح انرژي مغز فرد را افزايش داده و قدرت تفكر و تمركز فرد را تقويت كند. همچنين اثبات كرده‌اند قرار گرفتن روزي ۱۵ دقيقه در معرض نور خورشيد، باعث جذب ويتامين D از سطح پوست شده و درنتيجه موجب افزايش نشاط و پر انرژي‌تر شدن فرد مي‌شود.

از ديگر راهكارهاي افزايش انرژي مي‌توان به مصرف آب، پياده روي، تنفس عميق و خوابيدن‌هاي كوتاه ۱۵ تا۳۰ دقيقه‌اي در طي روز و به عنوان چرت عصرگاهي اشاره كرد.

 
 افزايش انرژي بدن در طب سنتي

در طب سنتي براي افزايش سريع انرژي مي‌توان راهكارهاي خوبي پيدا كرد كه مي‌تواند شامل فعاليت‌هاي بدني و همچنين مواد غذايي انرژي زا باشد. فعاليت بدني مناسب مي‌تواند شامل موارد زير باشد:
اضطراب و استرس خود را كاهش دهيد

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه به شما براي افزايش انرژي كمك مي‌كند، كاهش استرس است. زيرا نگراني و اضطراب، ميزان زيادي از انرژي بدن را كاهش مي‌دهد و حتي در طولاني مدت مي‌تواند تاثيرات مزمني همچون افسردگي ايجاد كند. براي كاهش استرس و اضطراب مي‌توانيد از ورزش‌هايي همچون مديتيشن و يوگا استفاده كنيد كه به شما كمك مي‌كند، انرژي‌هاي خود را كنترل كرده و جهت‌دهي درست در آن‌ها ايجاد كنيد تا در فعاليت‌هاي روزانه از اين انرژي استفاده نماييد.


رقص و ورزش انجام دهيد

البته هر فعاليت ورزشي نمي‌تواند براي طولاني مدت انرژي شما را بالا نگه دارد. براي مثال، ورزش‌هايي چون بدنسازي و ساير ورزش‌هايي كه به ماهيچه سازي كمك مي‌كنند، مي‌توانند تا حد زيادي، پس از اتمام ورزش، سبب خستگي شود؛ اما ورزش‌هاي هوازي ويا رقص، نه‌تنها به افزايش سريع انرژي شما كمك مي‌كند، بلكه اين افزايش انرژي و شادي، مي‌تواند در طول روز با شما همراه باشد. گوش دادن به آهنگ‌هاي شاد همراه با ورزش و رقص نيز باعث افزايش انرژي بدن مي‌شود. چنانچه زمان كافي براي ورزش يا رقص نداريد، با چند دقيقه بالا و پايين پريدن نيز مي‌توانيد انرژي خود را افزايش دهيد.Cool
يادداشت كنيد

در طول روز نيازمند افزايش انرژي ذهن هستيد؛ يعني بايد بتوانيد اميدواري و شادي را در درون خود افزايش دهيد و دليلي براي انجام فعاليت‌هاي روزانه پيدا كنيد كه شما را به هدف مي‌رسانند. براي افزايش انرژي ذهن مي‌توانيد از نوشتن كمك بگيريد. براي اين‌كار يك دفترچه آماده كنيد و يك بخش آن را براي شكرگزاري بابت نعماتي همچون سلامتي، شغل خوب، خانواده و... اختصاص دهيد و سعي كنيد هر روز يك موضوع اختصاصي براي سپاسگزاري پيدا كنيد. بخش بعدي دفترچه را به نوشتن اهداف نزديك و دوست داشتني خود اختصاص دهيد. به اين صورت به افزايش انرژي ذهن خود براي به انجام رساندن فعاليت‌هاي روزانه و دست‌يابي به آن اهداف كمك مي‌كنيد.

در ادامه چند نمونه از انواع تغذيه كه براي افزايش انرژي بدن در طب سنتي آمده‌اند را آورده‌ايم.

دستگاه تنظيم انرژي مغز

افزايش انرژي مغز

ويتامين‌ها و مواد معدني مي‌توانند در افزايش انرژي مغز بسيار موثر باشند و كمك كنند بتوانيد در طول روز بيشترين بهره‌وري را از قدرت ذهن خود داشته باشيد. اين مواد خوراكي كه در زير آورده‌ايم نه‌تنها به نشاط فكري شما كمك مي‌كنند، بلكه براي تقويت قدرت فكري شما ايده‌آل هستند.Money mouth
موز و پتاسيم

 يكي از مواد معدني كه براي افزايش انرژي مغز شما مفيد است، پتاسيم است. همچنين موز به عنوان يك ميوه مقوي و داراي پتاسيم، مي‌تواند در تامين اين ماده و مواد مفيد ديگري براي مغز شما، باعث افزايش انرژي و ماندگاري آن در طول روز شود.
مركبات و ويتامين C

يكي از مهم‌ترين ويتامين‌هايي كه براي رفع خستگي مغزي مفيد هستند، ويتامين است كه بيشتر در مركباتي همچون پرتقال وجود دارند. البته مي‌توان آن‌ها را ميوه‌هاي ديگري همچون توت‌فرنگي، كيوي و... نيز پيدا كرد.
سيب

خوردن يك عدد سيب در روز، به‌خصوص صبح، نه‌تنها در افزايش انرژي بدن نقش دارد، بلكه فيبر و مواد مغذي بسياري را براي بدن شما تامين مي‌كند. خواص سيب به‌قدري زياد است كه در زبان انگليسي، ضرب‌المثلي درباره آن وجود دارد كه مي‌گويد با خوردن يك سيب در روز، دكتر را از خود دور نگه داريد!
تخم مرغ و سيب‌زميني

اين دو ماده غذايي نيز نه‌تنها براي ورزشكاران اهميت دارند، بلكه به افزايش انرژي بدن كمك زيادي مي‌كنند. مصرف تخم مرغ، براي كساني كه كلسترول ندارند؛ مي‌تواند پروتئين و انواعي از مواد مغذي را براي بدن آن‌ها تامين كند. سيب‌زميني نيز سرشار از كربوهيدرات و مواد مغذي ديگري است كه به افزايش انرژي كمك مي‌كنند.Foot in mouth
ادويه و غذاهاي گرم

 منظور از گرم، دماي آن نيست؛ بلكه يكي از راه‌هاي افزايش انرژي بدن در طب سنتي و به‌خصوص افزايش انرژي مغز، مصرف ادويه‌ها و ساير گرمي‌ها هستند. براي مثال مي‌توان به زنجبيل، شكلات تلخ، قهوه و... اشاره كرد.

ساير مواد غذايي كه مي‌توانند براي افزايش انرژي مغز مفيد باشند، شامل موارد زير هستند:

  •     آووكادو
  •     ماهي
  •     دل و جگر
  •     سبزيجات داراي برگ تيره
  •     جو دوسر
  •     انواع حبوبات و لوبيا
  •     چاي سبز
  •     دانه كينوا و چيا

دستگاه تنظيم انرژي بدن

 بهترين مكمل براي افزايش انرژي

همانطور كه گفته شد، ويتامين‌ها و مواد معدني موجود در مواد غذايي هستند كه خاصيت انرژي زايي به آن‌ها مي‌دهند. برخي از افراد ممكن است با مشكل عدم جذب برخي از اين ويتامين‌ها يا مواد معدني از غذا روبه‌رو باشند و به همين دليل بايد آن را توسط مكمل‌ها با بدن خود برسانند. در زير به انواعي از بهترين مكمل براي افزايش انرژي اشاره كرده‌ايم:Laughing

  •     ويتامين C
  •     امگا ۳
  •     انواعي از ويتامين B ويا B complex
  •     پتاسيم
  •     و...


اين ويتامين‌ ها و مواد معدني بهتر است از مواد غذايي و به‌صورت طبيعي جذب شوند. به همين دليل افرادي كه از انواعي از رژيم‌ لاغري استفاده مي‌كنند كه مواد معدني و ويتامين هاي موجود در غذاي آن‌ها را محدود مي‌كند؛ از رژيم درستي پيروي نمي‌كنند، زيرا ما بيش از لاغري شدن، به سلامتي نياز داريم.

بنابراين بايد از يك مشاور تغذيه براي دريافت رژيم غذايي كمك بگيريد و به‌تنهايي اقدام از پيروي از انواع رژيم‌هاي تبليغ شده در سايت‌ها نكنيد. رژيم لاغري صحيح بايد به‌گونه‌اي باشد كه شرايط اختصاصي شما را در نظر بگيرد و با توجه به ويژگي‌هاي شخصي شما و درصورت وجود بيماري‌ زمينه‌اي، تنظيم شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۱۰:۳۵ توسط:مريم فرضي زاده موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :