پزشكي پزشكي .

پزشكي

اطلاعات دارويي در مورد قرص ژلوفن و معايب استفاده از آن

ژلوفن يك قرص مسكن است كه بسيار از آن استفاده مي شود. استفاده بيش از حد از اين قرص ميتواند عوارض زيادي براي بدن داشته باشد. در ادامه اين مقاله اطلاعات مفيدي در باره ي قرص ژلوفن به شما مي دهيم.Laughing


قرص ژلوفن چه عوارض و معايبي براي بدن دارد

 
درد يك احساس ذهني و بخشي از مكانيسم دفاعي و هشداردهنده بدن است كه با ساير حواس تفاوت اساسي دارد. پزشكان درد را به درجه‌بندي‌هاي تقسيم كرده و براي كنترل و كاهش آن‌ها از‌ داروهاي مختلفي استفاده مي‌كنند. يكي از رايج‌ترين داروها كه بسياري از افراد با احساس درد در هر نقطه از بدن به سراغ آن مي‌روند، ايبوپروفن است. اين قرص از خانواده داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي است كه به نام NSAIDها هم ناميده مي‌شوند و از متداول‌ترين داروها براي كنترل درد هستند. ايبوپروفن يكي از مشتقات ساده فنيل پروپيونيك اسيد بوده و شكل نرم و سريع‌الجذب آن يعني قرص ژلوفن به صورت كپسول‌هاي قرمز يا سبز رنگ، در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ ميلي‌گرمي موجود است.Cool

گرچه داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي داراي خاصيت ضد تب و مسكن هستند، اما بارزترين ويژگي آن‌ها ضد التهاب بودن است. اين ويژگي باعث مي‌شود كه داروهاي اين خانواده علاوه بر دردهاي معمول، براي بيماران مبتلا به مشكلات التهابي مثل روماتيسم، آرتروز و… هم كارايي داشته باشند. از مهم‌ترين اين داروها مي‌توان به ايبوپروفن، آسپرين، ناپروكسن، مفناميك اسيد و… اشاره كرد كه براي تسكين دردهاي مختلف مثل گرفتگي‌هاي قاعدگي، سردرد، دندان درد و… استفاده مي‌شود. اگر مي‌خواهيد درباره مصرف اين دارو با پزشك مشورت كنيد، از مشاوره آنلاين مشوِرَپ كمك بگيريد.

موارد مصرف قرص ژلوفن

 
داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي از جمله ژلوفن از توليد برخي مواد در بدن كه باعث التهاب مي‌شوند، جلوگيري مي‌كنند. اين ويژگي مي‌تواند به كاهش درد، تب و تورم كمك كند. مصرف اين دارو خوراكي است و براي اثرگذاري كافي بايد يك قرص در هر چهار تا شش ساعت به همراه يك ليوان آب خورده شود. موارد مصرف قرص ژلوفن بسيار متنوع بوده و از آن براي تسكين دردهاي مختلفي، از سردردهاي خفيف و شديد و دردهاي مرتبط با قاعدگي گرفته تا دردهاي جزئي يا بدن دردهاي شديد ناشي از آنفولانزا استفاده مي‌شود.Kiss

براي آشنايي با تفاوت‌هاي آنفولانزا و سرماخوردگي، به وبلاگ مشوِرَپ مراجعه كنيد.

گاهي پزشكان براي كمك به تسكين دردهاي عضلاني و استخواني در بيماران مبتلا به آرتروز، رماتيسم و… از اين دارو كمك مي‌گيرند. همچنين از آن براي كنترل دردها و گرفتگي‌هاي ناشي از سندورم پيش از قاعدگي هم استفاده مي‌شود.

علي‌رغم همه كاربردهاي مهم اين دارو، مصرف همزمان آن با برخي از تركيبات دارويي ديگر تداخل داشته و ممكن است باعث بروز آسيب و يا تشديد علائم در مصرف‌كننده شود. پزشكان معتقدند كه بايد از مصرف اين دارو در حين استفاده از رقيق‌كننده‌هاي خون مثل قرص آسپرين، برخي از تركيبات ضد تشنج و داروهايي مثل ضد افسردگي‌ها، ليتيوم، ديكلوفناك، پيروكسيكام و… خودداري كرد. پس هنگام مشاوره پزشكي درباره مصرف ژلوفن، در مورد ساير داروهاي مصرفي فعلي خود با پزشك صحبت كنيد.Innocent

قرص ژلوفن براي دندان درد


درد دندان يكي از شايع‌ترين دردها است كه بسياري از افراد در طول زندگي آن را تجربه مي‌كنند. اين درد گاهي مي‌تواند بسيار آزاردهنده و مختل‌كننده فعاليت‌هاي روزمره و استراحت شود. درد دندان به شكل‌هاي مختلف و در اثر آسيب دنداني، در حين درمان و پس از ترميم دندان روي مي‌دهد. قرص ژلوفن براي دندان درد يكي از بهترين انتخاب‌ها است كه از سوي پزشكان توصيه مي‌شود.

 

ژلوفن يكي از رايج‌ترين مسكن‌ها براي كاهش درد دندان است

به طور كلي، داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي از بهترين داروها براي درد شديد دندان هستند كه با اثرگذاري بر التهاب و تورم ناشي از مشكلات دنداني، درد را تسكين مي‌دهند. قرص ناپروكسن و ايبوپروفن هم از پركاربردترين گزينه‌هاي پيشنهادي پزشكان براي اين دردها به شمار مي‌روند. به طور كلي اين داروها جزو داروهاي نسبتا ارزان قيمت و در دسترس بوده و در كشور ما بدون نياز به تجويز پزشك، قابل تهيه هستند. البته بيماران مبتلا به مشكلات كليوي، كبدي و برخي از بيماري‌هاي ديگر بايد با احتياط آن را استفاده كنند؛ پس بهتر است پيش از مصرف ژلوفن با پزشك خود مشورت كنيد.

قرص ژلوفن براي سردرد


عوامل مختلفي باعث بروز سردرد در انسان مي‌شوند. سردرد در بسياري از موارد نشانه‌اي از يك بيماري است، مثل آنفولانزا. اما در مواردي هم خود، يك بيماري بوده و نياز به درمان جدي دارد، مثل سردردهاي ميگرني. اگر مي‌خواهيد بدانيد ميگرن چيست به وبلاگ مشوِرَپ مراجعه كنيد.Wink

استفاده از قرص ژلوفن براي سردرد معمولا يكي از نخستين انتخاب‌هاي افراد براي تسكين اين دردها است. البته انتخاب دوز مناسب براي درمان اين دردها به سن افراد، شدت سردرد و نوع آن و وضعيت سلامتي عمومي بيمار بستگي دارد.

به همين دليل توصيه مي‌شود كه بدون مشورت با پزشك از قرص ژلوفن براي سردرد استفاده نكنيد. پزشكان توصيه مي‌كنند كه هر قرص ژلوفن را با يك ليوان آب مصرف كرده و حداقل تا ده دقيقه از دراز كشيدن خودداري كنيد. استفاده از آن براي تسكين سردردهاي مرتبط با دوران بارداري مجاز نيست و حتما در اين خصوص به راهنمايي تخصصي پزشكي نياز خواهيد داشت.

قرص ژلوفن سينوس


قرص ژلوفن سينوس از جمله داروهاي مربوط به سرماخوردگي بزرگسالان و حاوي ۲۰۰ ميلي‌گرم ايبوپروفن به همراه حدود ۳۰ ميلي‌گرم سودوافدرين هيدروكلرايد است. اين يك دارو با خاصيت ضد درد و تب همراه با خواص ضد احتقاني بوده و به همين دليل براي سرماخوردگي بسيار پركاربرد است. ژلوفن سينوس با كاهش التهاب غشاي مخاطي بيني، باعث كاهش تورم و گرفتگي ناشي از آن در مجاري بيني شده و ترشحات سينوسي را افزايش مي‌دهد. در نتيجه تخليه مخاط آسان‌تر و درمان گرفتگي، سريع‌تر انجام مي‌شود.

قرص ژلوفن سينوس، علاوه بر رفع گرفتگي سينوس مي‌تواند بر كاهش سردردهاي سينوسي و رفع تب و آلرژي ناشي از آن هم تاثير مثبتي داشته باشد. مصرف آن در دوره بارداري و به‌ويژه در نيمه دوم اين دوره توصيه نمي‌شود و در صورتي كه پزشك مصرف آن را ضروري بداند، در دوزهاي كم و براي مدت بسيار كوتاه قابل استفاده خواهد بود. بيماران مبتلا به ديابت، مشكلات قلبي، كم خوني، پركاري تيروئيد و مشكلات گوارشي حاد بايد در مصرف آن احتياط كرده و حتما با پزشك خود مشورت كنند.

قرص ژلوفن در بارداري


بارداري يك موقعيت خاص است كه مصرف هر دارويي طي آن ممكن است نتيجه‌اي متفاوت نسبت به بدن يك فرد غير باردار ايجاد كند. اين عوارض فقط محدود به بدن زن و ايجاد تغيير در متابوليسم و… نيست؛ بلكه هر دارو يا فعاليتي مي‌تواند بر جنين هم اثر گذاشته و پس از انتقال به بدن او، عملكرد خود را در آن‌جا نشان دهد. به همين دليل، در هنگام مصرف هر دارويي در دوران بارداري بايد محتاط بود و از توجه و نظارت كافي پزشكي استفاده كرد. داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي از جمله تركيباتي هستند كه زنان باردار بايد در مورد مصرف آن‌ها دقت كنند.



مصرف هر نوع دارو به ويژه ژلوفن در دوره بارداري بايد با مشورت پزشك و در دوز مجاز باشد

پزشكان معتقدند كه استفاده از داروهاي اين خانواده از جمله ژلوفن، در هفته ۲۰ بارداري و بالاتر، مي‌تواند خطر بروز اختلال در عملكرد كليوي جنين را افزايش دهد. البته استفاده از اين داروها قبل از هفته بيستم بارداري هم بايد بر اساس برآورد سود و ضرر آن باشد. بسياري از متخصصان توصيه مي‌كنند كه تا حد امكان از مصرف داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي از جمله قرص ژلوفن در بارداري خودداري كنيد و در صورت ضرورت مصرف، كمترين دوز را براي كوتاه‌ترين مدت به كار ببريد.Money mouth

در صورت نياز به مصرف ژلوفن براي بيش از ۴۸ ساعت، لازم است كه مادر باردار از نظر وضعيت مايع آمنيوتيك بررسي شده و سونوگرافي انجام دهد. علاوه بر اين، به دليل نقش اين دارو در بروز اختلالات باروري، مصرف آن براي زناني كه قصد بارداري دارند هم مناسب نيست. مصرف ژلوفن در دوران شيردهي هم توصيه نمي‌شود؛ چون ممكن است مقادير بسيار كمي از آن از طريق شير مادر به نوزاد منتقل شود. به طور كلي، در مورد تجويز اين دارو در دوران شيردهي، ميزان سود مصرف بايد بيش از ضرر آن باشد و فقط در مواردي تجويز شود كه جايگزين ديگري موجود نباشد. استفاده از قرص ژلوفن در بارداري و شيردهي بايد حتما با تجويز پزشك بوده و بدون مشورت با او به هيچ عنوان نبايد مصرف شود.

عوارض احتمالي قرص ژلوفن


ژلوفن مانند هر داروي ديگري با عوارض جانبي همراه است. اين عوارض به ويژه در افرادي كه به مشكلات خاص مثل بيماري‌هاي كبدي، كليوي يا قلبي دچار هستند، مي‌تواند بسيار جدي و خطرناك باشد. عوارض احتمالي قرص ژلوفن را مي‌توان در چند دسته كلي طبقه‌بندي كرد:

واكنش‌هاي عمومي آلرژيك

اين علائم عمومي و به صورت واكنش‌هاي آلرژيك به ايبوپروفن هستند. از جمله مهم‌ترين نشانه‌هاي آن مي‌توان به تب، اختلال در تنفس، تورم در صورت، گلو يا زبان، اختلال در بينايي و گلو درد اشاره كرد. احساس سبكي در سر، بالا رفتن ضربان قلب، كاهش تمركز و رنگ پريدگي پوست هم از جمله نشانه‌هاي آن است.

واكنش‌هاي پوستي

اين نشانه‌ها به شكل كهير، بثورات پوستي غيرعادي قرمز يا بنفش رنگ، تاول، پوسته پوسته شدن، احساس درد در پوست و قرمزي و سوزش چشم و نواحي اطراف آن است.

واكنش‌هاي جدي و خطرناك

مشاهده علائمي شبيه به حمله قلبي و يا سكته مغزي، از عوارض نادر مصرف ژلوفن هستند كه نياز به مداخله فوري پزشكي دارند. اين نشانه‌ها شامل احساس درد در قفسه سينه، فك يا شانه، اختلال در گفتار، تورم در پاها، تنگي نفس و بي‌حسي يا ضعف در برخي از اندام‌ها به ويژه يك طرف بدن هستند.

بيماران مبتلا به مشكلات كبدي، كليوي و گوارشي در مورد مصرف ژلوفن بايد جوانب احتياط را رعايت كرده و به هيچ عنوان بدون مشورت با پزشك از اين دارو استفاده نكنند. به عنوان مثال، مصرف ژلوفن توسط بيمار مبتلا به زخم معده ممكن است باعث تشديد علائم زخم معده و مشكلات جدي شود. اين دارو ممكن است فشار خون را هم افزايش دهد. بنابراين مصرف آن توسط بيماران مبتلا به فشار خون بالا بايد با احتياط باشد. در صورت بروز زردي پوست، خونريزي آسان، ادرار تيره، خارش شديد پوست، تورم گلو و سرگيجه شديد و… پس از مصرف اين دارو، حتما با پزشك تماس بگيريد.
بروز بثورات پوستي، كهير، خارش و التهاب پوست از جمله عوارض جانبي ژلوفن است

 

حرف آخر

قرص ژلوفن يكي از تركيبات پركاربرد از خانواده داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي با تركيبي مشابه ايبوپروفن است. اين دارو به شكل كپسول نرم در دسترس است و جذب سريع‌تري نسبت به ايبوپروفن دارد. از آن براي كاهش تب و انواع دردها از جمله سردرد، دردهاي استخواني و عضلاني، دندان درد، دردهاي ناشي از قاعدگي و سندروم پيش از قاعدگي و… استفاده مي‌شود. گرچه براي تهيه آن به نسخه پزشك نيازي نيست، اما توصيه مي‌شود كه پيش از مصرف حتما با يك پزشك مشورت كنيد. چون مصرف خودسرانه، خارج از دوز مجاز و طولاني مدت آن مي‌تواند اختلالات گوارشي و مشكلات جدي ايجاد كند. براي مشورت در مورد مصرف قرص ژلوفن مي‌توانيد همين حالا از مشاوران مشوِرَپ كمك بگيريد. شما براي رفع چه مشكلاتي از ژلوفن استفاده مي‌كنيد؟Embarassed


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۴:۰۳ توسط:مريم فرضي زاده موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :